När bör ett fast driftställe anses vara avslutat skatterättsligt?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Juridiska institutionen

Sammanfattning: Fast driftställe är den mest centrala frågan i internationell företagsbeskattning och grunden till att Sverige får beskatta utländska företag. Tyvärr finns det knapphändig lagstiftning avseende flera aspekter av utländska företags skatterättsliga närvaro i landet. Det saknas t.ex. lagstiftning om den huvudsakliga effekten av att inneha ett fast driftställe såsom skatteberäkningen samt avslut av fast driftställe. Gällande den senare delen saknas även rättspraxis och diskussion i doktrin. OECD har i kommentarerna till organisationens modellavtal gett viss vägledning till när fasta driftställen ska anses vara avslutade. Detta är dock inte oproblematiskt. Speciellt eftersom vägledningen är knapphändig. Därutöver kan frågor ställas kring rättskällevärdet av kommentarer till ett modellavtal. Det sistnämnda faller dock utanför omfånget av denna framställning. Skatteverket har i uppdrag av regeringen att tillse att beskattningen i Sverige är korrekt. Därutöver använder många samhällsinstitutioner och företag Skatteverkets olika register eller information från dessa. Därför har Skatteverket även att sörja över att flera av statens register är uppdaterade och korrekta, t.ex. avseende skattskyldighet och skattemässiga resultat. Här blir den centrala frågan likt titeln på uppsatsen när ett fast driftställe anses vara avslutat. Eftersom fasta driftställen ofta har betydande skattemässiga underkott kan avslut av fast driftställe emot företagens vilja anses vara problematiskt ur förutsägbarhets- och rättssäkerhetssynpunkt. Detta särskilt då myndighetsutövning utförs när traditionella rättskällor i den interna svenska rätten i princip saknas. Med anledning därav bör Skatteverket iaktta största möjliga försiktighet vid avslut av fast driftställe emot företagens vilja.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)