Sjuksköterskors erfarenheter och upplevelser av smärtbedömning och smärtlindring hos barn

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Vid bedömning av smärta hos barn har det visat sig medföra svårigheter med självskattningsskalor på barn 3-7 år och störst vikt läggs vid barnens beteende. I Barnsjuksköterskans kompetensbeskrivning framgår vikten av att i första hand kommunicera med barnet, ha ett respektfullt och empatiskt bemötande och att möjliggöra optimal delaktighet för barn och närstående i omvårdnadsarbetet. Syftet med studien var att beskriva sjuksköterskors erfarenheter och upplevelser av smärtbedömning och smärtlindring hos barn. Semistrukturerade intervjuer gjordes med 12 sjuksköterskor och analyserades med kvalitativ innehållsanalys på manifest och latent nivå. Resultatet visade vikten av temaarbete mellan olika professioner och egen kunskap för att optimera smärtbedömning och smärtlindring. Det visade också att föräldrarna upplevdes vara en viktig del i samband med detta eftersom de kände sina barn bäst. Det fanns skillnad mellan grundutbildade och specialistutbildade sjuksköterskor avseende t.ex. rädslan för biverkningar och kunskap om olika smärtskattningsskalor till barn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)