Körsång för språk- och sångmelodi i svenska: En kvalitativ intervjustudie på vuxenskolan svenska för invandrare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Sammanfattning: Syftet för denna studie är att undersöka hur elever på en vuxenskola i svenska för invandrare upplever körsång som metod för att förbättra sitt svenska uttal. De frågor jag ställer mig är:
• Hur beskriver eleverna körsången som undervisningsmetod för att utveckla det svenska språket och det svenska uttalet?
• Hur beskriver eleverna att körsången berör deras självkänsla?
• Hur beskriver eleven vikten av ett brytningsfritt uttal?
Studien har sin utgångspunkt i ett körprojekt där vi under sex tillfällen repeterade svenska sånger inför ett Luciatåg som skulle hållas på skolan. Eleverna har genom kvalitativa fokusgruppsintervjuer diskuterat hur de uppfattar sin egen språkinlärning, vikten av ett gott uttal samt hur körsång skulle kunna vara ett redskap för inlärning och stärkande av självkänslan. Det empiriska materialet har behandlats genom ett färgkodningsschema där nyckelorden uttal, språkinlärning och självkänsla är i fokus. Vidare beskrivs utbildningen svenska för invandrares arbete och mål, tidigare studier angående språk- och andraspråksinlärning och samhälleliga attityder kring andraspråksbrytning. Studien analyseras utifrån sociokulturell och hermeneutisk teori. Resultatet för studien visar att eleverna upplever körsång som en bra metod för att öva det svenska uttalet. De beskriver också metoden som ett bra sätt att knyta an till studiekamrater och skapa sociala kontakter. Eleverna betonar vikten av ett gott uttal som viktigt för förståelse och integrering.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)