Att utvecklas som ledare : En kvalitativ studie om möjligheterna till ledarskapsutveckling genom medarbetarsamtal
Sammanfattning: Ledarskapsutveckling anses av många företag vara ett verktyg för att öka en organisations konkurrenskraft; denna utveckling sker vanligen genom kurser och utbildningar. Ett stående problem som har uppdagats gällande dessa kurser och utbildningar rör sammanhanget som de genomförs i. Ofta genomförs kurserna utanför den verklighet som ledarna normalt arbetar i; exempelvis anordnas utbildningar på annan ort. Denna problematik leder till att resurserna som investeras i ledarskapsutveckling inte resulterar i effektiva resultat, varkenför ledarna eller företagen.Ett verktyg som företag ofta använder för utveckling av sin personal i allmänhet är medarbetarsamtal. Dessa samtal är regelbundna och sker i samma kontext som personalen vanligen arbetar i. Ledarskapsutveckling och den svenska varianten medarbetarsamtal är två områden som oss veterligen inte har sammankopplats i tidigare forskning. Vårt syfte i denna uppsats är att skapa förståelse gällande vilka möjligheter som finns för ledarskapsutveckling genom medarbetarsamtal. Vidare har vi även sökt förståelse för huruvida individuella skillnader, såsom synen på sitt eget ledarskap samt ledares benägenheten till självutveckling, potentiellt påverkar utvecklingen som sker genom medarbetarsamtal. För att skapa förståelse kring dessa områden behandlar vi i denna uppsats tidigare forskning gällande ledarskapsutveckling, medarbetarsamtal, transaktionellt-transformerande ledarskap samt självutveckling för ledare. Utifrån denna teoretiska förståelse har vi använt oss av en kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer för att besvara vår frågeställning och uppfylla vårt syfte.I uppsatsen har vi valt att avgränsa oss till tjänstesektorn och efter intervjuer med sju respondenter, som alla är ledare, har vi använt oss av en tematisk analys därvikopplar deras svar till befintlig teori och även söker att uppfylla uppsatsens syfte. Utifrån vår analys har vi kunnat konstatera att det finns möjligheter för ledarskapsutveckling genom medarbetarsamtal. Vi menar att dessa möjligheter främst gäller inommänsklig utveckling, snarare än mellanmänsklig, samt att åtminstone två faktorer påverkar potentialen av denna utveckling. Den överordnade ledaren i samtalen har en stor betydelse för möjligheterna till ledarskapsutveckling genom dessa samtal. Den andra påverkande faktorn är huruvida medarbetarsamtalen har formella inslag av ledarskap eller ej. Vi har inte kunnat se att synen ledarna har på sitt eget ledarskap eller att benägenheten till självutveckling påverkar vad ledarna har lärt sig om ledarskap av medarbetarsamtalen.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)