Resultat kontra hållbarhet i en svensk kontext : En studie om resultatmanipulerings påverkan på hållbarhets- redovisningen bland bolag på NASDAQ OMX Stockholm.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Författare: Martin Barrefalk; Pär Lindgren; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Ämnesbakgrund: En växande informationsefterfrågan på dagens ekonomiska marknader har skapat en trend att redovisa information utöver den information som är av enbart finansiell natur. Som följd av dettapublicerar företag i allt högre utsträckning rapporter som redovisar företagets hållbarhetsarbete. Detta har även medfört en växande trend på redovisningsområdet kring att studera redovisning som behandlar hållbarhet.Prior et al. (2008) presenterar resultat som visar att företagens hållbarhetsarbete är positivt korrelerat med företagsledningens manipulering av det resultat som redovisas i de finansiella rapporterna, samt att denna korrelation har en negativ effekt på företagens finansiella prestationer. Denna uppsats tar i ansats att undersöka detta fenomen utifrån ett rent redovisningstekniskt perspektiv. Uppsatsen studerar om resultatmanipulering bland de bolag som är noterade på NASDAQ OMX Stockholm har ett samband med kvantiteten och kvaliteten i den hållbarhetsredovisning företagen publicerar. Forskningsfråga:Finns det samband mellan hållbarhetsredovisningoch resultatmanipulering bland svenska företag?Teoretisk referensram: Studien har sin utgångspunkt i teorier rörande resultatmanipulering, CSR, hållbarhetsrapportering, signalteori, agentteori samt legitimitetsteori. Resultatmanipuleringsteori presenteras för att framvisa incitament och tillvägagångssätt för företagsledningar att uppnå önskvärda resultat. Teorier kring arbetet med och redovisningen av hållbarhet behandlar de bakomliggande motiven företag kan ha för att publicera en hållbarhetsredovisning. Signalteori behandlar vikten av att redovisa företagets aktiviteter, agentteori behandlar informationsgapet mellan företaget och intressenterna. Legitimitetsteori behandlar de bakomliggande incitament företag har för att leva upp till samhällets förväntningar och normer.Forskningsmetod: Studien utgår från en deduktiv ansats med en positivistisk verklighetssynsyn och en objektivistisk kunskapssyn. Studien undersökervia en kvantitativ tvärsnittsanalys 200 företag listade på NASDAQ OMX Stockholm. För att skatta resultatmanipulering studeras diskreta periodiseringar via Modified Jones Model. Hållbarhetsredovisningen behandlas via de kvantitativa skalorna mängden ord samt mängden sidor. De kvalitativa aspekterna studeras via ett kvalitetsindex. Flertalet linjära regressioner utgör sedan de statistiska testerna för att studera ett samband mellan variablerna.Resultatoch slutsats:Dennauppsats presenterar signifikant resultat överatt företag som tillhandahåller en separat hållbarhetsredovisning tenderar att manipulera sitt resultat uppåt i mindre utsträckning än övriga bolag i populationen. Något samband mellan resultatmanipulering och dekvalitativa och kvantitativa aspekterna i hållbarhetsredovisningengår inte att finna hos de företag som ingått i studien. Studiens huvudsakliga slutsats är att det endast är existensen av en separat hållbarhetsredovisningsom har ett samband med resultatmanipulering i bolag noterade på NASDAQ OMX Stockholm.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)