Att styra för att skapa motivation i en lärande situation: en fallstudie på kursen Ekonomistyrning

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Motivation är ett begrepp som vi alla någon gång har kommit i kontakt med.
Motivation behöver finnas för att en person ska vilja utföra en handling.
Att som student ha motivation är viktigt för att kunna prestera bra. I den
här uppsatsen definierar vi motivation som lusten att studera. Brist på
motivation är det största hindret för inlärning i skolan. Det är viktigt
att som lärare försöka få sina studenter motiverade. Det enklaste och
vanligaste sättet är genom feedback. Genom att få feedback vet studenten
hur väl de presterar och får även reda på om det är något som behöver
förbättras. Hackman & Oldhams motivationsmodell är ett användbart verktyg
för att ta reda på hur studenter blir motiverade. Modellen innehåller ett
antal kärndimensioner, dessa är variation i arbetet, arbetsuppgiftens
identifierbarhet och helhet, arbetets betydelse, självbestämmande och
feedback från arbetet. Om studenten anser att skolarbetet har mycket av
dessa dimensioner kan det leda till olika psykologiska tillstånd, dessa är
upplevd meningsfullhet, upplevt ansvar och kunskap om aktivitetens faktiska
resultat. Dessa kan sedan leda till inre motivation och med denna
motivation följer även resten av utfallen automatisk. Dessa utfall är hög
utvecklingstillfredsställelse, arbetstillfredsställelse och arbets-
effektivitet. Syftet med denna uppsats var att öka förståelsen för
hur olika aspekter i en lärande situation kan motivera studenter som läser
på ett universitet. Vi riktade in oss på en enskild kurs och skickade ut
enkäter till de studenter som nyligen läst denna.
Vi utförde även en intervju med den ansvarige läraren på kursen. De
resultat vi kom fram till i vår undersökning var att motivation är viktigt
i en lärande situation. För att få motivation är det viktigt med
kommunikation och snabb feedback. Vi kom även fram till att feedback är
lika viktigt som betyg och uppgifter som studenten får göra ska vara
betydande och meningsfulla och gärna med praktisk anknytning. Flera
resultat visade att variation ökar motivationen, att identifierbarhet och
helhet inte påverkar i så stor grad och inte heller självbestämmande.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)