Google Apps for Educa-tion i skolan En litteraturstudie och analys av utmaningar, målsättningar och användandet av GAFE i skolan

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Goolge apps for education (GAFE) är en molntjänst som används på många svenska skolor. Denna tjänst erbjuds gratis till skolor vilket har ökat spridningen av GAFE samtidigt som det har skapat en frustation hos lärare som ska använda molntjänsten. I denna magisteruppsats Syftet är att genom en systematisk litteraturstudie under-söka olika intentioner med att införa GAFE i grundskolans undervisning samt att identifiera de vanligaste utmaningarna som funnits vid införandet och användan-det av GAFE i skolverksamheten och hur dessa utmaningar kan förstås ur ett in-frastrukturellt perspektiv. Resultatet har sedan ranalyserats utifrån att skolan är en infrastruktur för lärande där problemen som uppstått sorterats i Star och Ruhleders (1996) ordning av problem. Analysen fortsätter sedan i en diskussion med kopp-lingar till tidigare forskning, den svenska skolan och det infrastrukturella perspek-tivet. GAFE har enligt forskningen införts främst på grund av ekonomiska skäl då det är en gratistjänst. Detta har lett till problem då användarna av GAFE och de som beslutat att implementera GAFE verkar ha olika intentioner med GAFE. Andra problem som uppstått vid implementeringen och användandet av GAFE är främst förändrad lärarroll, olika kompetens hos användarna samt en konflikt som uppstått när olika aktörer i organisationen tagit beslut att använda GAFE utan att rådgöra med lärarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)