Reflektion; En väg till yrket som sjuksköterska

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Sammanfattning: Den kliniska utbildningen är en del i sjuksköterskeutbildningen vilken utförs genom övningar och examinationer på lärosätena samt som verksamhetsförlagd utbildning (Vfu). För att kunna tillgodogöra sig de kunskaper som krävs vad det gäller teori och praktik behövs reflekterande handledning. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva studenternas erfarenheter av reflektion under sin Vfu. Studien består av tolv kvalitativa artiklar som analyserades, tre olika teman identifierades utifrån syftet med litteraturstudien. Dessa teman är; reflektion sammanlänkar teoretisk kunskap med praktisk kunskap, reflektion främjar personlig utveckling och reflektion har betydelse för socialiseringen till sjuksköterskerollen. Resultatet visar att reflektionsgrupper och reflekterande anteckningar ger studenterna större förståelse för patientens perspektiv, ökar deras personliga utveckling samt deras förmåga till kritiskt tänkande. Slutsatsen är att reflektion ger studenterna djupare kunskaper och ökad personlig utveckling samt underlättar socialiseringen till yrkesrollen. Det ses då som viktigt att handledarna får tid och kunskap att genomföra reflektion tillsammans med studenten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)