Nolltariff i kollektivtrafiken – rättvist och/eller effektivt?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

Sammanfattning: Uppsatsen behandlar frågan om huruvida en totalt skattefinansierad kollektivtrafik med nolltariff kan anses vara rättvis och effektiv. Organisationen Planka.nu:s argument för nolltariff i kollektivtrafiken analyseras med utgångspunkt i free ridning-problemet och individens betalningsvilja. Den skattefinansierade nolltariffen jämförs med marginalkostnadsprissättning och tvådelad tariff, som är två teorier om optimal prissättning av kollektiva varor. Kollektivtrafik beskrivs som en klubbvara med vissa positiva externa effekter samtidigt som varans substitut väntas generera negativa externa effekter. I uppsatsen antas den samhällsoptimala mängden kollektivtrafik vara högre än summan av alla individers individuella efterfråga p.g.a. de externa effekterna. Varje prissättningsstrategi utvärderas utifrån paretoeffektivitets-kriterier för klubbvaror, samt utifrån de fördelningseffekter implementering skulle medföra. Skillnaden mellan samhälleligt optimum och individuellt optimum beskrivs med fokus på externa effekter. Resultatet av analysen blir att en nolltariff i kollektivtrafiken som ökar det kollektiva resandet och minskar användandet av substitutet bilresa kan vara bra ur effektivitetssynpunkt medan omfördelningen är mer godtycklig

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)