Efterfrågan på utbildning: en enkätstudie vid Luleå tekniska
universitet

Detta är en Magister-uppsats från Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Författare: Linus Partanen; Henrik Risberg; [2005]

Nyckelord: efterfrågan; utbildning;

Sammanfattning: Syftet med denna D-uppsats i samhällskunskap var att få ökad förståelse för
studenters val av utbildning samt undersöka vad studenterna efterfrågar
innan de väljer utbildning. Metoden för att uppnå detta syfte var en
neoklassisk efterfrågeteori samt en enkätundersökning. Enkäten delades ut
bland studenter vid Luleå tekniska universitet (LTU). Utifrån resultatet av
enkäten sammankopplat med teorin drar vi följande slutsatser:

• De personliga intressena har störst betydelse för efterfrågan på
utbildning
• De äldre är mer rädd för de kostnader som studierna medför än yngre
studenter
• Lärarstuderande bryr sig inte om lönen eller karriär
• Ekonomstuderande bryr sig inte om de får arbete efter avslutade studier
• Få bryr sig om studentlivet
• Vårdstuderande lägger inte stor betydelse i arbetsförhållandena
• Beteendestuderande hade börjat studera oavsett tillgången på
substitut

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)