Relationen mellan strategi och belöningssystem. En studie av Gina Tricot, Hemtex, MQ och Sporttex

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Viktor Eriksson; Anders Ringstedt; [2009-09-11]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Wycherley (1983) fastslog att de kritiska framgångsfaktorerna för att ett detaljhandelsföretag ska lyckas var att företaget hade en väldefinierad strategi och att denna stöds av ett belöningssystem. Dessutom finns det ett allt större intresse för att använda en rörlig del av lönen som styrmedel i företagen (Smitt., et al. 2002). Mot denna bakgrund väcktes intresset att vidare undersöka hur relationen ser ut mellan vald strategi och belöningssystem i detaljhandeln. Syfte: Syftet med denna studie har varit att beskriva relationen mellan den valda strategin och belöningssystemet hos företag som verkar inom detaljhandelssektorn. Uppsatsen har även syftat till att ge ny kunskap om området strategi och belöningssystem inom detaljhandeln samt att, baserat på den empiriska undersökning som gjorts, lyfta fram ett antal hypoteser som vi tror kan gälla för detaljhandeln i stort. Metod: För att besvara studiens problemformulering gjordes först en litteraturgenomgång inom området strategi och belöningssystem där en teoretisk referensram byggdes upp. Därefter genomfördes en empirisk studie vilken bestod av sju intervjuer med representanter ur företagsledningen från fyra olika företag inom detaljhandeln (Gina Tricot, Hemtex, MQ och Sportex). På grund av att det relativt sett finns en begränsad forskning om relationen mellan strategi och belöningssystem har vår studie haft en explorativ ansats. Resultat och slutsatser: Studien har visat att det finns en relation mellan strategi och belöningssystem, både i teorin och i empirin. Denna relation visar sig främst i de mått som ligger till grund för belöningen och i de flesta fall var det mål och mått som var kopplade till företagets försäljning och resultat. Utifrån vår studie kunde vi därför dra slutsatsen att det bara var en begränsad del av strategin som fick utrymme i det formella belöningssystemet. Vi fann också att relationen var tydligast i den operativa delen av företaget och i företag med ett formellt utformat belöningssystem där syftet med belöningssystemet var att både informera och motivera. Vi visade även att det är fler faktorer än bara strategi som påverkar belöningssystemets utformning. Bland dessa faktorer återfinns bland annat vilket syfte företaget har med belöningssystemet, företagets mognadsgrad, tradition inom branschen och företaget samt personliga preferenser kring belöningssystem som styrmedel i ledningsgruppen. Förslag till vidare forskning: Utifrån studien identifierades ett antal områden där ytterligare forskning hade varit mycket intressant. Bland annat hur ägarstrukturens påverkar relationen mellan ett företags strategi och belöningssystem, hur ser belöningssystemets roll ut i ett styrsystem hos ett expansivt företag som drivs av entreprenörsanda samt om belöningssystem skiljer sig åt mellan mans- och kvinnodominerade företag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)