”Möjligheten med att förstå världen ökar ju fler språk man har” : En kvalitativ studie om förskollärarnas uppfattningar gentemot flerspråkiga barns språkutveckling i svenska

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: I föreliggande studie har sex förskollärare intervjuats med syfte att undersöka deras uppfattningar om arbetssätt, kompetenser och samarbete med föräldrar för att stärka språkutveckling i svenska hos barn med annat modersmål. Fokus läggs på språkets betydelse för flerspråkiga barns lärande och studien har sina utgångspunkter i ett sociokulturellt perspektiv. Resultatet visar att de flesta förskollärare i studien anser att det krävs ett öppet bemötande gentemot flerspråkiga barn, för att kunna gynna språkutvecklingen i svenska och främja barnens utveckling och lärande i stort. En god attityd betonas som grunden för en bra verksamhet. Däremot menar några att arbetet med flerspråkighet kan upplevas som utmanande och svårt i förskolan. I resultatet framgår även att några förskollärare betonar svårigheter i kommunikationen mellan förskola och hem. De flesta förskollärare tar upp vikten av ett bra samspel, ett öppet bemötande och goda relationer mellan förskolan och hemmet. Något som nämns av de flesta förskollärare är vikten av tydlighet i samspel och kommunikation med flerspråkiga barn. Att barnen är beroende av medvetna pedagoger som planerar aktiviteter och organiserar miljön på ett sätt som stimulerar barnens språkanvändning och språkutveckling. Vissa förskollärare betonar sitt behov av kompetens i flerspråkighet för att kunna tillgodose barnens språkliga behov i svenska. Utifrån denna studie anses kompetens vara kunskap om innehållet i läroplanen, kompetens om flerspråkighet och att ha ett välutvecklat majoritetsspråk. Att själv vara flerspråkig som förskollärare ses också av flera som en kompetens.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)