Kommunikationsmöjligheter i hemsjukvården.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Syftet med detta fördjupningsarbete är att belysa vilka hinder som kan uppstå vid mötet i patientens hem då patient och sjuksköterska har olika kulturell bakgrund, samt beskriva några av de faktorer som kan främja mötet. Då vi genom vårt arbete i hemsjukvården i invandrartäta områden dagligen möter patienter med invandrarbakgrund finns risk att kulturkrockar uppstår. Hur får vi patienter med invandrarbakgrund att känna sig som en del i ett sammanhang och hur får vi patienten att känna tillit och delaktighet? Vi har valt att göra en kvalitativ analys av 11 vetenskapliga studier och en doktorsavhandling. I studierna ingår sjuksköterskor, anhöriga och patienter. Resultatet presenteras i fyra huvudteman: kommunikation, kulturella värderingar, kunskap/erfarenhet och organisation. Dessutom ingår tre underteman under kommunikation: verbal kommunikation, icke verbal kommunikation och att använda tolk. Kommunikation visar sig vara den viktigaste faktorn för ett gott möte mellan sjuksköterska och patient med olika kulturell bakgrund. Slutsatsen är att sjuksköterskan i hemsjukvården inte använder tolk. För att använda tolk behöver sjuksköterskan utbildning. Av detta fördjupningsarbete framkommer att fortsatt forskning behövs både vad gäller hemsjukvård i allmänhet och kulturmöten i hemsjukvård.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)