Monster och spöken : En analys av hur genus framställs i fem barnböcker där monster och spöken har en central roll

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Therése Karlsson; [2017]

Nyckelord: Barnlitteratur; genus; kön; förskola;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att analysera genusperspektivet i fem utvalda barnböcker om monster och spöken där skildringen av kön inte alltid är uppenbar. För att kunna besvara syftet har några frågeställningar formats: På vilket sätt uttrycks kön hos monster och spöken i de utvalda barnböckerna? Hur framställs bildernas färg och form ur ett genusperspektiv? Hur framställs texten ur ett genusperspektiv? Jag har använt mig av en kvalitativ bildanalys som metod och de teoretiska utgångspunkterna är genusperspektiv och sociokulturellt perspektiv. Litteraturen som har granskats är de fem barnböckerna Monsterbesök, Ingrid och Ivar letar spöken, Monster finns faktiskt! Eller?, Bravo bli modig och Lilla spöket Laban.Resultatet av studien visar att kön framgår i alla granskade barnböcker trots att skildringen av kön inte behöver vara uppenbar. Monstrens och spökenas utseenden och attribut är i de flesta böckerna könstypiska och i vissa fall förstärks detta med hjälp av uttryck som rörelser, miner och kroppsspråk. Den skrivna texten tar upp beskrivande pronomen och namn som även de är lätta att koppla till ett visst kön.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)