BILLBOARDS I SPEL : En illusion av 3d-karaktärer

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Författare: Pontus Bystedt; [2014]

Nyckelord: Billboards; illusion; immersion; spelupplevelse.;

Sammanfattning: Billboarding är en teknik som ofta används i tv- eller dataspel för att prestandaeffektivt skapa objekt i en spelmiljö. Tekniken går ut på att istället för en 3d-modell ritas en bild med genomskinlig bakgrund ut på ett polygonplan som alltid vrids mot spelaren. Hur skulle detta kunna utvecklas? Problemformuleringen för denna studie lyder: Hur uppfattar betraktaren karaktärer som representeras av billboards ur flera vinklar istället för en 3d-modell?En spelmiljö med både 3d-karaktärer och billboardskaraktärer skapades. Billboardskaraktärerna bestod av bilder av 3d-karaktärerna för att ge illusionen av att de också var 3d-karaktärer. Kvalitativa intervjuer genomfördes för att ta reda på olika respondenters uppfattning om dessa billboardskaraktärer. Resultatet blev positivt. Även om ett fåtal kunde skilja på 3d-karaktärerna och billboardskaraktärerna kunde ingen genomskåda att billboardskaraktärerna inte var 3d-karaktärer. Resultatet skulle kunna utvecklas ytterligare genom att testa billboardskaraktärer på detta sätt i en större miljö och/eller använda videotexturer istället för bilder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)