Konsumentens roll i innovationsprocessen- En studie av Lantmännen Cerealia

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att studera innovations- processen i ett fallföretag för att öka förståelsen för konsumentens betydelse och roll i denna. Studien är av kvalitativ, explorativ och abduktiv karaktär. Primärdata har samlats in med hjälp av djupintervjuer med utvalda personer inom Lantmännen och Lantmännen Cerealia. Sekundärdata har samlats in från litteratur, vetenskapliga artiklar samt elektroniska dokument. Kapitlet behandlar teorier om begreppet innovation, innovationsprocesser genom tiderna samt olika sätt för att integrera konsumenten i processen. Det empiriska underlaget har samlats in genom intervjuer med 13 utvalda personer inom Lantmännen och Lantmännen Cerealia. Studien visar att Lantmännen Cerealias innovationsprocess ser olika ut beroende på typen av innovation och deras produktutvecklingsmodell måste anpassas därefter. Den bör även innehålla tydliga avstämningspunkter och kommuniceras internt. Vidare visar studien att för få radikala innovationer sker. Inte bara FoU utan även marknads- och produktionsfunktionen måste få ett större ansvar i detta. Tvåvägskommunikation med konsument saknas idag och via ett Internetverktyg skulle konsumenten kunna involveras oftare och lättare. Ledningen måste ge full support till förändringen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)