"I´m not ready for this, jag får inte ens in en tampong liksom" : En kritisk diskursanalys av hur fyra svenska Youtube-vloggar konstruerar sex

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Med det socialkonstruktionistiska antagandet att verkligheten skapas genom språkanvändning, undersökte denna studie hur sex konstrueras diskursivt i vloggar på Youtube. Materialet som analyserades var fyra stycken vloggar av Youtube-profilerna Therese Lindgren, Tova Helgesson, Lakidoris och Aina & Thobias. Syftet var att blottlägga underliggande sexuella normer och hierarkier för att skapa en klarare bild av diskursen kring sex i vloggar. För att uppnå detta syfte applicerades den kritiskt granskande metoden multimodal diskursanalys med tillhörande analysbegrepp (MCDA) i kombination med Rubins (2006) modeller över sexuella normer och hierarkier på materialet. Studiens teoretiska ramverk utgjordes även av begreppen Infotainment och Edutainment som definierar medieinnehåll som befinner sig i gränslandet mellan information, utbildning och underhållning.     Analysen resulterade i tre teman som tillsammans bildade den övergripande diskursen. Det första temat var att vlogg-profilerna intog rollen som sexualupplysare. Med en ofta humoristisk ansats innehöll språket uppmaningar som bland annat handlade om sexuell integritet. Främst låg fokus på positiva aspekter av sex, snarare än negativa. Det andra temat var att vlogg-profilerna konstruerade bilden av sex utifrån ett subjektivt perspektiv där egna åsikter presenterades som objektiva sanningar. Det tredje temat var att det i vloggarnas till synes normbrytande diskurs förekom dolda sexuella normer och hierarkier. Det kan anses problematiskt att vloggarna utbildar och informerar sin publik när de har en humoristisk ansats, samtidigt som de utgår från ett subjektivt perspektiv och reproducerar sexuella normer och hierarkier. Detta eftersom den unga publiken, som ofta saknar egna sexuella referensramar, kan påverkas av de konstruktioner som de exponeras för. Vidare diskuteras fördelar och nackdelar med den undersökta sexdiskursen, vem som bär ansvar för den konstruktion av sex som unga människor exponeras för och hur normer utvecklas i takt med samhällsförändringar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)