Ledarskap och Kommunikation - Strategiskt och kommunikativt ledarskap i en organisationskultur med unga medarbetare : En fallstudie på en telemarketingavdelning

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: En ny modernistisk syn på ledarskap började utvecklas i början på 1980 talet, där nya kommunikationsmönster för chefer lyfts fram. Den nya ledningsfilosofin betonar kommunikativt ledarskap framför traditionella strategiska kommunikationsmönster. Syftet med uppsatsen var att undersöka ledarskapet på en telemarketingavdelning med många unga medarbetare och se vilka metoder chefer nu använder sig av för att leda unga medarbetare. Fokus ligger på kommunikation, ledarskap och organisationskultur. En kvalitativ metod användes i form av intervjuer i kombination med observationer. Studien omfattade sju intervjuer och urvalet var ändamålsenligt. Det transkriberade materialet analyserades enligt ad hoc metoden, i kombination med teorier som behandlar organisationskultur, ledarskap och kommunikation. Resultatet av studien visar att ett traditionellt ledningssätt emellanåt behövs, men att ett mer modernistiskt ledningssätt skulle vara mer motiverande och utvecklande för medarbetarna. Det visade sig att vissa strategiska åtgärder, såsom negativa sanktioner, har en destruktiv påverkan på medarbetarna medan tvärtemot kommunikativa metoder i form av dialog och delaktighet skulle medföra en konstruktiv utgång. Manipulativa strategier är ett ledningssätt som är effektivt då chefen vill uppnå resultat, utan att kränka medarbetarna, men som kan ha förödande effekter på tilliten om samarbetet är långvarigt. Försök till ett modernistiskt, kommunikativt, ledningssätt kan återfinnas ur ett ordvalsperspektiv, men är dock inte utmärkande för organisationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)