Nationella minoriteter och skolan

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Lisa Iggstrand; [2011]

Nyckelord: nationella minoriteter; undervisning; Lgr11;

Sammanfattning: AbstractStudien är en fallstudie på en medelstor skola i en medelklass stadsdel i Göteborgs kommun.Genom att genomföra intervjuer med sju lärare och rektor samt enkäter till 54 elever i årskurs 9, hoppades jagkunna få en bild av hur lärare, i den svenska kommunala skola jag har undersökt, resonerar kring sinundervisning om de nationella minoriteterna.I och med den nya Läroplanen, Lgr11, så ställs högre krav på undervisningen om de fem nationella minoriteternaoch deras språkundervisning. De berörda grupperna är samer, judar, romer, sverigefinnar och tornedalingar ochderas språk är samiska, jiddisch, romani chib, finska och meänkieli.Underlaget är alldeles för litet för att generalisera resultaten men studien visar att få lärare undervisar om denationella minoriteterna och att de lärare som gjorde det själva hade erfarenhet av eller ursprung i de nationellaminoriteterna. Detta ursprung eller den minoritet som erfarenheten berörde var också den minoritet den lärarenundervisar om.Judarna var den grupp som det undervisades om, men då inte i ett svenskt historiskt perspektiv utan då främst isamband med andra världskriget och judeförföljelsen.Eleverna visade sig till största del bara ha kännedom om judar, även några kände till samer och judar, någonenstaka kände till sverigefinnar men tornedalingar var så gott som okända.Lärarna är osäkra på hur och när nationella minoriteter i så fall skall tas upp i undervisningen, vilken årskurs ochi vilket ämne. Det visar sig inte heller finnas en lokal läroplan som behandlar de nationella minoriteterna. Inteheller de läroböckerna som lärarna använder sig utav innefattar de nationella minoriteterna.Slutligen kan konstateras att majoriteten av lärarna ansåg det vara viktigt att följa den nya Läroplanen ochdärmed undervisa om de nationella minoriteterna. De anser det är viktigt att alla minoriteter lyfts upp iundervisningen och att man arbetar systematiskt i skolan för en ökad tolerans för alla människor i samhället.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)