Hur gör privat och offentlig sektor för att attrahera rätt talanger?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Forskningsområdet kring employer branding har vuxit till ett nyckelområde inom strategisk kommunikation. Forskningen har varit otillräcklig när det gäller att studera det praktiska arbetet med employer branding i relation till offentlig och privat sektor. Denna uppsats syftar till att analysera vilka budskap organisationer väljer att kommunicera och hur de använder utförandestrategier som employer brand ambassadors och informationsarkitektur. Studien bygger på en innehållsanalys av fjorton organisationers webbsidor, avgränsade till de sidor som är relaterade till karriär och arbete. De valda organisationerna har blivit nominerade till Universums pris “Mest attraktiva arbetsgivare” för aktivt arbete med sina arbetsgivarvarumärken. Uppsatsens resultat visar att sektorerna delar flera employer branding-budskap, bland annat lyfts arbetsgivarens attribut fram. Resultaten visar också skillnader mellan offentliga och privata organisationers beskrivning av sitt marknadsmässiga läge. Denna uppsats har bidragit till forskningen då det erbjuder en kartläggning av hur det praktiska arbetet med employer branding via organisationers egna kanaler skiljer sig och liknar varandra inom privat och offentlig sektor. Arbetet kring detta examensarbete har till lika stora delar utförts av samtliga tre författare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)