Hur de vuxna kan hjälpa grundskolebarn med ADHD att klara sin vardag: En kunskapsöversikt med särskilt fokus på fritidspersonalens möjligheter

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Vår främsta fråga i vår undersökning är, hur unga skolbarn med ADHD klarar av sin vardag? Med denna frågeställning kom vi fram till att vi ska använda oss av kvalitativ litteraturstudie. Eftersom ADHD är ett känsligt tillstånd så har vi uteslutit intervjuer och observationer, för att vi inte ska få missvisande reslutat. Vi kom fram till att pedagogernas roll är viktig för att barn som har ADHD ska klara av sin vardag. Vi nämner att utifrån vad våra författare samt pedagoger tycker, hur fritiden fungerar samt fritidsledarens och specialpedagogens betydelse i skolan. Vi berättar också om resurskoppling och hur skolor med hjälp av resurser ska stödja ADHD-barn så att de kan förhålla sig med vardagen. Pedagogiska resurser behövs för att komma till rätta med ADHD. Man kan få en fungerande skoldag genom att bearbeta barnets koncentrationsförmåga, samspel och dess grovmotorik. Vi nämner också i vår uppsats att hemmet komplettera skolan. Många föräldrar som inte förstår barnets svårigheter anser att deras barn är svårt att behandla. Vi tar upp hur föräldrarna bör leta mer information om ADHD och ta kontakt med andra föräldrar som har samma problem. Vi tar också upp vilka stöd och hjälp föräldrarna får. I vår slutsats nämner vi att skolan och hemmet skall samarbeta med varandra, de ska också använda sig av vårdpersonalen för att kunna nå det bästa resultatet för deras barn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)