“Fröken, jag förstår inte?” - en kvalitativ undersökning om hur lärare ser på matematikens språk och dess begrepp

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med examensarbetet är att undersöka lärares kunskaper och erfarenheter om matematikensspråk och dess begrepp. Tidigare forskning visar att elever har svårt med matematikens språk ochbegrepp. Vad innebär matematiskt språk och dess begrepp? Hur kan eleven använda sina kunskaperom matematikens språk i andra ämnen och i vardagen? Vad har språket för betydelse för elevenslärande? Syftet är att ta reda på dessa frågor med hjälp av en kvalitativ undersökning, och litteratur.Intervjusvaren kommer relateras till och jämföras med aktuell forskning, litteratur och en teoretisktanknytning. Reliabilitet förutsätter att mätningen vid senare tillfälle ska få samma resultat,problemet blir dock utifrån vår undersökning att resultatet möjligtvis inte kommer visa sammaresultat om några år framöver. Skolkultur ändras, lärares erfarenheter och kunskaper är egenägt,lärarlagen förnyas och ändras och läroplanen uppdateras. Kärnan i detta arbete är att undersökalärares personliga kunskaper och erfarenheter, vilket gav likväl varierade som lika svar. Lärarna varenade och uttryckte sig på varierande sätt att matematikens språk och dess begrepp är viktigt förelevens lärande inom ämnet. Det handlar om att skapa förutsättningar till att förstå ämnet. Medvariation kunde lärarna se hur eleven kan använda matematiska kunskaper i andra ämnen och ivardag. Att bidra i sin undervisning till att eleven utvecklar matematikens språk och förstårbegreppen visar sig ha en viktig, ibland avgörande, roll att lyckas inom matematik. Språket visar sigäven ha en stor betydelse i läroprocesser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)