Konsumentens ålder och dess påverkan på det upplevda värdet av självscanningskassor

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Denna uppsats undersöker om konsumentens ålder påverkar det värde som upplevs efteranvändning av självscanningkassor i matvarubutiker. Med bakgrund i tidigare studier somtyder på att ålder har en påverkan på inställningen till att använda "self-service technologies",har en enkätundersökning genomförts för att utreda om detta samband även gäller för ålderoch det upplevda värdet efter användning. Enkätundersökningen genomfördes under en dagvid en matvarubutik i centrala Stockholm, där 226 respondenter svarade på enkäten.Påståendena presenterade i enkäten utformades utifrån fem attribut; Tid, Enkelhet, Pålitlighet,Kontroll och Nöje, där samtliga attribut påverkar det totala upplevda värdet. Resultatet avundersökningen visade att ålder har en betydelse gällande tre attribut: Tid, Enkelhet och Nöje.Sambandet mellan ålder och de resterande två attributen, Pålitlighet och Kontroll, visadeingen korrelation. Vidare visade vårt resultat att ålder hade en signifikant men låg påverkan pådet upplevda värdet. Med detta resultat kunde slutsatsen dras att ålder delvis påverkar detupplevda värdet efter användning av självscanningskassor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)