MOBBNINGSSIGNALER – En kvalitativ studie ur ett elevperspektiv Examinator: Hans Rystedt

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Denna uppsats är en kvalitativ studie med ett syfte som handlar om att synliggöra mobbningssignaler under skoltid. Uppsatsen har ett elevperspektiv och vill fördjupa lärarens kunskaper i att identifiera begynnande mobbning. Uppsatsen har ställt frågor kring hur mobbningen tar sig uttryck, var mobbningen sker, när den upptäcks och vilka mobbningssignaler man kan synliggöra och identifiera som en del i den begynnande mobbningen. Sju djupintervjuer har utförts, fördelat på 3 pojkar och 4 flickor. Intervjuguiden har varit semistrukturerad med öppenhet för följdfrågor. Resultatredovisning har identifierats och kategoriserats i områdena kön, hälsa, vuxna, geografi och utbildningsnivå. Alla informanterna har beskrivit mobbningssignaler och har kunnat placera in dessa i tid och rum. Vi har fokuserat lite extra på klassrummet och har förutsatt att mobbare och mobbad går i samma klass. Materialet har identifierat mobbningssignaler för den som mobbar, den som blir mobbad, för de övriga i klassen och allmänna signaler. Kön har delats upp i likheter och skillnader mellanpojkar och flickor. Hälsa har delats upp i fysiskt och psykiskt. Vuxna innebär alla vuxna som informanterna kommer i kontakt med under skoltid. Geografi innebär alla de platser där mobbningen äger rum enligt informanterna. Utbildningsnivå avser informanternas erfarenhet från förskolan fram till och med gymnasiet. I resultatdiskussionen har vi använt oss av Dan Olweus och Gunilla Björks forskning. Olweus har studerat mobbning utifrån ett individualistiskt synsätt och Björk representerar det perspektiv som ser mobbningen i en vidare social kontext. I klassrummet utgör blickar, skratt och suckar signaler som kan uppfattas som begynnande mobbning enligt informanterna. De som känner till om mobbningen först är klassen eller kompisar. När vuxna (lärare, skolpersonal, föräldrar) får kännedom om mobbningen har den pågått en tid, ofta lång tid. Om en lärare uppfattar en begynnande mobbningssignal kan man dra slutsatsen att mobbning pågår.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)