Förslag till kommunikationsplan inom byggbranschen

Detta är en M1-uppsats från KTH/Byggvetenskap

Sammanfattning: Kommunikation innebär överföring från sändare till mottagare och kan vara en väldigt komplex process då mottagaren kan tolka informationen både rätt och fel. När mängden information blir så pass stor så den inte längre blir hanterbar leder det till informationsöverflöd hos mottagaren. Svensk Byggtjänst anordnadeen temadag för byggbranschen där ämnet kommunikation togs upp. VD:n för Svensk Byggtjänst, Erik Hellqvist, slutsats var att det går att spara omkring 4,5 miljard kronor på förbättrad kommunikation inom byggbranschen.   Syftet med rapporten är att ge förslag till en kommunikationsplan med mål att i slutändan kunna minska kostnader och leda till tidsbesparingar. Rapporten bygger på undersökningar och studier om hur de anställda upplever kommunikationen i praktiken mot hur det själva föredrar att kommunicera med varandra.   Studien visar bland annat att 100 % av yrkesarbetarna föredrar att kommunicera person till person och att arbetsledningen anser att 25 % av de mailen de får in under en arbetsvecka är överflödiga.   En slutsats efter att ha genomfört undersökningar och enkäter är att ungefär 90 % föredrar att kommunicera person till person. Det finns även en del anställda som känner att de saknar tillgång till kommunikationsmedel som hade underlättat i arbetet, så som en ipad eller en arbetstelefon. Det förekommer även informationsöverflöd via mail ute på byggarbetsplatser, arbetsledningen upplever att de hade klarat sig utan 25 % av de inkomna mailen i dagsläget. En slutsats efter att ha deltagit i möten på byggarbetsplatsen är att de ofta är väldigt tidsineffektiva och lite oorganiserade, då det 10 gånger av 11 saknas dagordning. Slutsatserna och resultaten från enkäter och undersökningar leder vidare till ett förslag till en kommunikationsplan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)