Hur lärare kan välja programmeringsverktyg för kursen Tillämpad Programmering : Rekommendationer framtagna för tillämpningsområdena spel, matematik, musik och konst
Sammanfattning: Det här examensarbetet ämnar hjälpa lärare, som ska undervisa i kursen Tillämpad programmering, med deras val av programmeringsverktyg som ska användas i kursen. Kursen är en gymnasiekurs som infördes den 1:a augusti 2017 för att möjliggöra för elever att läsa programmering som är användbar för det gymnasieprogram de läser. Därmed väljs ett tillämpningsområde relevant för gymnasieprogrammet, som eleverna lär sig programmering relaterat till. I det här arbetet har tillämpningsområdena spel, matematik, musik och konst valts ut. För varje tillämpningsområde har rekommendationer för val av programmeringsspråk och programmeringsmiljö tagits fram, och även en rekommendation om huruvida man ska använda parprogrammering i undervisningen eller inte. Ett förslag på hur man som lärare kan tolka ämnesplanens syfte har också tagits fram. Dessa rekommendationer har tagits fram genom en fallstudie på en skola som erbjuder kursen med tillämpningen spel för elever på teknikprogrammet. Fallstudien bestod av en observation och två intervjuer med lärare. Utöver det har det gjorts en litteraturstudie runt valda tillämpningsområden, programmeringsspråk och parprogrammering. De programmeringsspråk som främst fokuserats på är Python, Alice och Javascript. De slutgiltiga rekommendationerna varierar mellan tillämpningsområdena runt val av programmeringsspråk, men parprogrammering är oberoende av tillämpningsområde rekommenderat att användas för att skapa ett samtal runt programmering.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)