Produktplacering i barnfilmer : en explorativ studie

Detta är en Kandidat-uppsats från IHH, Företagsekonomi

Sammanfattning: Marknadsföring till barn är ett mycket fascinerande ämne och som det skrivs i motionen 2011/12: C385 (Sveriges riksdag, 2011), är det samhällets ansvar att öka medvetenheten inom dessa frågor. I Sverige är det olagligt med marknadsföring som riktar sig till barn under tolv år. Trots detta förekommer det dolda reklambudskap i barnfilmer på den svenska marknaden. Målet med denna studie är att skapa en förståelse och förklara begreppet produktplacering. Vi vill försöka ge en så bred och komplett bild som möjligt över detta fenomen. Syftet med studien är att ta reda på om barn kan uppmärksamma de dolda budskapen. Studien visar även hur föräldrar eventuellt ser att detta avspeglar sig i barnens beteende samt hur dessa produktplaceringar är utformade. Eftersom forskningen inom detta ämne är begränsad har vi genomfört en explorativ studie. Syftet med en explorativ studie är att öka förståelsen inom ett område och skapa bättre insikter inom vissa ämnesområden enligt Ruane (2010), Plowright (2011), Ritchie och Lewis (2003) samt Teddlie och Tashakkori (2009). En explorativ studie ger en bred förståelse än att endast beskriva ett fenomen (Ruane, 2010; Ritchie & Lewis, 2003). Våra undersökningar har funnit att produktplaceringar förekommer i barnfilmer som finns i Sverige och att barn har förmågan att uppmärksamma dessa men att ingen tar ansvar för det. Företagen påstår att de inte sysslar med produktplacering då detta är olagligt, samhället tycks se mellan fingrarna och föräldrarna accepterar det faktum att detta är en del i vardagen och något oundvikligt. Vår slutsats av rapporten genererar därför i ytterligare funderingar kring ämnet och påvisar att det finns ett behov för att någon ska ta ansvar. Under studierna har vi kommit fram till att den produktplacering som är mest effektiv i barnfilmer bör vara av visuell karaktär, gärna i kombination med auditiv men framförallt att placeringen är integrerad i handlingen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)