Patienternas upplevelse av såromläggning på primärvårdsjour

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

Sammanfattning: Sammanfattning Bakgrund: Primärvårdsjourens personal bistår hälsocentralernas patienter vid behov av såromläggningar när hälsocentralerna är stängda under helger samt helgdagar. Patienterna blir främst bokade för såromläggning från sin egen hälsocentral till primärvårdsjour. Syfte: Syftet var att belysa patienters upplevelse av såromläggningar på primärvårdsjour Metod: Som metod användes induktiv kvalitativ ansats där både enkäter och telefonintervjuer användes. Enkäterna besvarades av patienter som kom på bokade besök för såromläggningar på primärvårdsjouren. Intervjuerna genomfördes med semistrukturerade telefonintervjuer. Enkäterna och intervjuerna analyserades med manifest kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Vid analysen av enkäterna och intervjuerna framkom följande kategorier; Utförande och förbandsmaterial samt vårdmötet på Primärvårdsjour. Patienterna var nöjda med bemötandet från vårdpersonalen på primärvårdsjouren, vårdpersonalen ansågs trevlig professionell och effektiv vid såromläggningarna. Väntetiden beskrevs av patienterna som obefintlig eller minimal.  Även om såromläggningarna upplevdes olika av patienterna mellan primärvårdsjouren och patientens hälsocentral var patienterna nöjda med sina såromläggningar på primärvårdsjour. Patienterna upplevde en stor tacksamhet att få hjälp att lägga om sina sår på primärvårdsjouren. Slutsats: Patienterna upplevde sig bli väl bemötta på primärvårdsjouren. Väntetiderna upplevdes som minimala eller obefintliga. Utförandet av såromläggningarna på primärvårdsjouren upplevdes som mera tidseffektivt utförda och förbanden applicerades bättre i jämförelse med andra vårdenheter, enligt patienternas utsagor

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)