"Nu vill jag också prata!": Betydelsen av demokratisk konflikthantering mellan pedagoger och barn i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: I denna C-uppsats synliggörs betydelsen av demokratisk konflikthantering mellan pedagoger och barn i förskolan. Syftet med studien är att utifrån en hermeneutisk och kritisk ansats synliggöra och problematisera hur pedagogers bemötande med barn i konfliktsituationer antingen möjliggör eller försvårar barns inflytande och därmed främjar eller motverkar förskolans demokratiska värden. De forskningsfrågor vi utgått från är: Vilka bemötanden möjliggör utrymme för barns tankar, känslor och åsikter när en konfliktsituation uppstår och vilka hindrar detta, hur kommer dessa olika bemötanden till uttryck samt vad i bemötandet kan leda till eller försvaga demokratisk konflikthantering. För att kunna besvara dessa frågor har vi använt oss av en kvalitativ studie med observationer och enskilda återkopplande intervjuer som metoder. Vi har valt det sociokulturella perspektivet med tyngdpunkt på de interaktionistiska aspekterna som teoretisk utgångspunkt, vilket innebär att vi studerat sambandet mellan pedagogernas bemötanden och barnens möjligheter att uttrycka sig i interaktionen mellan pedagog och barn. Resultatet visar att pedagogernas barnsyn påverkar deras bemötanden i samspelet med barnen vid konfliktsituationer. Vidare framgår att tidsaspekten många gånger kan försvåra pedagogernas möjligheter att hantera konflikter utifrån barnens perspektiv. De bemötanden som synliggörs innefattar det verbala språket, kroppsspråket samt pedagogernas attityder, vilka förmedlar och förstärker pedagogernas kommunikation i den gemensamma interaktionen. När pedagogerna är närvarande och empatiska samt lyhört förhandlar med barnen leder detta till demokratisk konflikthantering, medan pedagoger som utgår från sitt eget perspektiv och utövar makt eller helt undviker att hantera konflikter försvagar en demokratisk konflikthantering. Utifrån detta resultat finner vi att pedagogernas bemötanden är av stor betydelse för barnens möjligheter att förankra demokratiska värden, vilket påverkar deras förutsättningar att formas till demokratiska individer i vårt samhälle.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)