Att prata CSR : - En studie av hur företag kommunicerar om CSR till anställda, investerare/ägare och NGO:s

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Begreppet Corporate Social Responsibility (CSR) har vuxit sig stort på senare tid och kan ha positiva effekter på företags verksamhet och samhället i stort. För att företag ska kunna nyttja de positiva följderna med ett CSR-arbete är kommunikationen till intressenterna central. Forskningen kring CSR-kommunikationen till intressenter har främst fokuserat på intressentgruppen konsumenter, varvid denna studie undersökte hur företag kommunicerar om CSR till intressentgrupperna anställda, investerare/ägare och NGO:s. Undersökningen genomfördes med en kvalitativ metod i form av intervjuer på företagen Statoil/INGO och Filippa K. Resultaten tyder på att de undersökta företagen i huvudsak använder samma kommunikationsstrategi oavsett vilken intressent företagen kommunicerar med, där Statoil/INGO främst använder envägskommunikation och Filippa K främst använder tvåvägskommunikation. Den valda kommunikationsstrategin påverkar valet av kommunikationskanal som kan skilja sig åt beroende på vilken intressent företagen kommunicerar med. Vidare visar resultaten att de studerade företagen förmedlar samma budskap, främst samhällsnyttan, till samtliga tre intressenter i företagens CSR-kommunikation. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)