Orderprocessens förbättringsmöjligheter med utgångspunkt i färdigvarulagret

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Teknisk logistik

Sammanfattning: Ständiga förbättringar är viktiga för att upprätthålla ett företags konkurrenskraft inom sin bransch. Kunderna vill ha en hög leveranssäkerhet och flexibilitet för sina ordrar, men utförande från tillverkningsföretagens sida riskerar att vara bristande. Därför kan utförandet av kartläggningar och mätningar av orderprocessen, i kombination med förbättringar, stärka ett företags vidare konkurrenskraft. Lagernivåerna för ett färdigvarulager kan hållas nere vid en effektiv orderprocess. På liknande sätt kan en minskning av logistikkostnader, som till exempel onödiga transporter, resultera i en direkt förbättring av lönsamheten. Studien är utförd på Abetong ABs fabrik i Falkenberg, som tillverkar prefabricerade betongelement. Under den senaste tiden har fabriken upplevt att färdigvarulagret är ostrukturerat och ineffektivt. Det är en avdelning som är utsatt för en hög risk av störningar tidigare i orderprocessen och det finns i nuläget inget jämnt flöde fritt från slöseri. I kombination med detta råder det även platsbrist. Syftet med den här studien är att kartlägga och identifiera problem i orderprocessen och vidare försöka hitta samband till logistikbristerna i färdigvarulagret. Till hjälp har tre stycken forskningsfrågor skapats för att föra studien framåt. I slutändan rekommenderas det även åtgärdsförslag för att åtgärda rotorsakerna. Ett flertal besök på fabriken genomfördes under våren 2016 för att samla in nödvändig information. Den data som samlades in har varit av såväl kvantitativ som kvalitativ karaktär, och genomfördes utifrån insamlingsmetoderna: litteraturstudie, observationer på färdigvarulagret och intervjuer angående orderprocessen och färdigvarulagret. Resultatet av denna studie påvisar, utifrån den huvudsakliga analysen av fabrikens situation, att det finns samband mellan färdigvarulagrets tillstånd och brister tidigare i orderprocessen. I färdigvarulagret är icke värdeskapande lyft och letande av betongelement de två största problemen och i orderprocessen är det att viktiga frågor lyfts för sent samt bristande erfarenhet och rutiner i processens gång. Studiens rekommendationer är kort sagt att strukturera närmare samarbete, kommunikation och förståelse mellan olika avdelningar tidigt i orderprocessen, samt att motverka ett svagt incitament från kunden. Detta kan åtgärdas genom att fabriken erhåller en god Sales & Operation Planning process, en god värdeflödeskartlägning och en klausul i kontraktet mellan kund och Abetong. Studien tar inte hänsyn till frågor angående handlingsplaner för åtgärdsförslagen och det sker ingen implementering. Fokus ligger på arbetet som sker i fabriken och i synnerhet att förbättra färdigvarulagrets situation som utgångspunkt. Orderprocessen avgränsas från förfrågan av kund till leverans av betongelement från färdigvarulagret och det genomförs ingen kartläggning ner på detaljnivå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)