Brand loyalty inom fast fashion marknaden : Konsumentens perspektiv
Sammanfattning: Med en allt mer mode och trend inriktad marknad där kortare ledtider efterfrågas för att kunna tillgodose sina konsumenter med mode inriktade och trend riktiga plagg i rätt tid och på rätt plats så har dagens klädmarknad utvecklats till en allt mer dynamisk affärsmiljö med ett snabbare affärsklimat. Denna marknad kan idag refereras som ”fast fashion” marknaden. Samtidigt som brand loyalty och återkommande konsumenter blir allt viktigare och viktigare i dagens affärsklimat så blir det i den allt mer dynamiska fast fashion marknaden allt svårare att upprätthålla lojaliteten bland konsumenterna. Mot denna bakgrund undersökte denna studie hur konsumenterna inom fast fashion marknaden agerar utifrån brand loyalty konceptet. För att genomföra denn ställdes följande forskningsfråga för att besvaras: Hur framstår konsumenters brand loyalty genom deras agerande och köpbeteende inom fast fashion marknaden?Studien använde sig av Aaker och hans modell rörande brand loyalty som teoretisk utgångspunkt för genomförandet av analysen av studiens empiriska material. Studiens metod utfördes med fem stycken semi strukturerande intervjuer med utvalda personer där alla respondenter var aktiva konsumenter inom fast fashion marknaden. Studiens slutsats fann att ett flertal konsumenter inom fast fashion marknaden var mindre lojala på grund utav att konsumenterna var benägna till att byta till ett annat varumärke om priset hade en bättre relevans till plaggets design och kvalité.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)