Sanningens hjältar : Författarrollens funktion i SVT:s juldramer August och Selma

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

Sammanfattning:

Författarrollen har under de senaste tvåhundra åren genomgått stora förändringar. I och med romantikens idémässiga omdefinition av vad litteratur skulle kunna vara uppkom ett behov av en författarroll fri från beroenden av traditionella maktinstitutioner. Författaren, eller diktaren, skulle vara en kraft i egen rätt som kunde förmedla sanningen om livet, människan och samhället till folket. Från detta utvecklades under 1800-talet idéer om ett fritt geni såväl som en revolutionär sanningssägare och en ”marknadsförfattare”, vilka alla är varianter av en fri författarroll. Idag, i ett nytt informationssamhälle, är författarens position långt ifrån entydig. Vad är egentligen författarnas funktion i samhället? Vad har de för ansvar och syfte, och vad har samhället å andra sidan för relation till sina författare? Samtidigt som man på många håll blivit så trött på det ständiga talet om författare att man med Barthes talat om ”författarens död”, är det uppenbart att intresset snarast är på uppåtgående. Självbiografier och biografier är storsäljare, författarens roll som kändis blir allt tydligare, och många levande författare är inte sena att utnyttja det genom en genomtänkt mediehantering. Detta kan tyckas väsensskilt från 1800-talet, men alltihop handlar om vem som tar plats i det offentliga samtalet, och bygger på värderingar kring sådant som sanning, frihet och publik. Trots att även forskningen intresserat sig för författares roll i samhället och offentligheten gäller det sällan de fall då de tar klivet in i fiktionens värld. När en konferens om författarrollen på film ordnades vid universitetet i York 2010 var det troligen första gången detta diskuterats i större skala. Ändå säger det mycket om vår syn på författare hur de framstår i ett medium som inte främst är deras eget men som når en bred publik. I denna studie diskuteras två moderna TV-dramer, August från 2007 och Selma från 2008, i relation till den moderna författarroll som utvecklades under senare delen av 1800-talet och som i hög grad påverkar vår syn på författare idag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)