Transaktionskostnader inom e-handel

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Abstract (Swedish) Examensarbetets titel: Transaktionskostnader inom e-handel Seminariedatum: 2016-01-14 Ämne/kurs: FEKH19, Företagsekonomi: Examensarbete inom Strategic Management på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Anton Bontin, Jonna Haeggblom, Amelie Larsson Handledare: Magnus Johansson Nyckelord: Transaktionskostnader, E-handel, Relationsspecifika tillgångar, Osäkerhet, Förtroende Syfte: Studiens syfte är att undersöka till vilken grad osäkerhet och relationsspecifika tillgångar ger upphov till transaktionskostnader inom business-to-business e-handel. Metod: Studien är av kvantitativ karaktär och via en deduktiv ansats genomfördes en tvärsnittsstudie. Med tidigare forskning som bas utfördes en webbaserad enkätundersökning bland e-handlare, där respondenterna ombads ta ställning till ett antal påståenden vilka mätte faktorerna osäkerhet och relationsspecifika tillgångar. Därefter bearbetades insamlad data genom analysverktyget SPSS. Teoretiska perspektiv: Studien har utgångspunkt i transaktionskostnadsteorin och Williamsons (1979) antagande om tre kritiska faktorer; osäkerhet, relationsspecifika tillgångar och frekvens, vilka anses karaktärisera transaktioner och därmed ge upphov till transaktionskostnader. Transaktionskostnader delas vanligen in i tre kategorier; (1) sökkostnader, (2) kontraktkostnader samt (3) kontrollkostnader. Empiri: Tidigare forskning inom e-handel i relation till transaktionskostnadsteorin är gles, varpå författarna ställde sig nyfikna till hur teorin verkar i en modern och något outforskad kontext. Vald population har begränsats till Svensk Digital Handel, branschorganisationen för digital handel i Sverige. Hypoteser: 1. Inom e-handel har osäkerhet en starkare positiv korrelation med transaktionskostnader än vad relationsspecifika tillgångar har. 2. Sökkostnader är den transaktionskostnad som har svagast positiv korrelation med osäkerhet inom e-handel. Resultat: Resultatet visar att, i linje med hypotes (1) är osäkerhet den faktorn som har starkast positivt samband med transaktionskostnader. Den transaktionskostnad som har störst inverkan inom e-handel är dock sökkostnader, vilket inte var förväntat och går emot hypotes (2).

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)