E-handelns påverkan på de fysiska butikerna inom bokbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi

Sammanfattning: Syfte: Sedan utvecklingen av e-handeln som gjorde det möjligt att köpa och sälja varor via Internet, har den spridit sig snabbt och globalt. E-handeln har varit framgångsrikt vilket kan innebära svårigheter för de fysiska butikerna, vissa branscher är mer drabbade än andra. Bokbranschen är en av de mer utsatta, därför har vi valt undersöka varför denna bransch är utsatt och hur den har påverkats av e-handeln. Vi undersöker även hur prisstrukturerna ser ut och hur butikerna kan kontra hotet från Internetbutikerna. Metod: Den utvalde metoden är kvalitativ genom intervjuer med tre olika bokhandlare Dels har en mindre studie utförts där priser har jämförts mellan Internetbutiker och fysiska butiker. Till vår teoretiska grund har mestadels av källorna bestått av artiklar och rapporter. För att analysera all insamlad information utgick vi först från teorin och jämförde sedan med den empiriska informationen. Resultat& slutsats: Genom den insamlade informationen och studierna syns det tydligt att e-handeln har påverkat de fysiska butikerna på ett negativt sätt. Många butiker har redan tvingats stänga ner på grund av konkurrensen. De fysiska butikerna är väl medvetna om e-handelns framgång, men litet görs för att försvara andelarna. De flesta tror inte att de fysiska butikerna kommer att ersättas i framtiden, eftersom det finns behov att ibland använda sina sinnen när man handlar. Vi får en känsla att de fysiska butikerna är alldeles för avslappnade och tar inte hotet på största allvar. Om inga åtgärder införs tror vi bara det är en tidsfråga innan butik för butik kommer att försvinna. Förslag till fortsatt forskning: I vår uppsats har vi avgränsat oss till hur de fysiska butikerna påverkas av e-handeln, men det är egentligen kunderna som ligger bakom sanningen. Intressant vore en undersökning som visar varför och när konsumenterna väljer att köpa via Internet och när de inte väljer att göra det. Uppsatsens bidrag: Uppsatsen ger en insyn i hur effektiv e-handelns framgång har varit och de fysiska butikernas attityd till detta. Det är billigare att göra sina inköp på Internet om leveranstiden inte är en fråga. Kurslitteratur finns heller inte längre att köpa i butik på grund av konkurrensen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)