OROSANMÄLNINGAR INOM FÖRSKOLAN En kvantitativ studie om förskolepersonalens ansvarsroll samt förhållningssätt till anmälnings-skyldigheten

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Syftet med studien var att synliggöra hur förskolepersonalen förhåller sig till anmälningsskyldigheten. Samtliga kommunala förskolechefer inom Göteborgs Stad fick förfrågan om att låta deras förskolepersonal delta i studien. Empirin har samlats in i form av enkäter och totalt har 218 respondenter från samtliga stadsdelar inom Göteborgs Stad deltagit i undersökningen. Resultatet visade att förskolepersonalen känner en stor osäkerhet kring sin anmälningsskyldighet och efterfrågar mer kunskap samt tydligare riktlinjer. Vidare framkom att förskolechefen i många fall är den som beslutar om anmälan ska göras och att all oro inte anmäls på förskolan. Förskolepersonalen uppgav att samverkan med socialtjänsten brister och uttryckte en önskan om mer information samt återkoppling från socialtjänsten vid orosanmälningar. Uppsatsens slutsats var att lagstiftningen om anmälningsskyldigheten som riktar sig till den enskilde inte tillämpas på ett korrekt sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)