Erfarenheter från internationella övningar inom Flygvapnets stridsflygdivisioner : hur de värderas och påverkar verksamheten – och hur stor skillnad det är på uppfattningen av relevant kunskap.

Detta är en Kandidat-uppsats från Försvarshögskolan

Sammanfattning: Uppsatsen granskar talet om erfarenheter från internationella övningar – hur de värderas och påverkar verksamheten och byggandet av kunskap. Studien jämför också uppfattningar – om vilka kunskaper och erfarenheter som är viktiga att inneha som flygförare för att kunna lösa uppgifter i en internationell kontext – mellan de med respektive de utan egen erfarenhet från internationellt övningsdeltagande. Syftet är att möjliggöra och locka till reflektion övar vad diskurserna kring internationella övningar leder till för praxis inom det svenska Flygvapnets stridsflygdivisioner. För att granska talet används diskursanalys som metod. Analys görs genom ett socialkonstruktivistiskt perspektiv. Jämförelsen av vilken kunskap som anses vara viktig görs genom att statistiskt beräkna skillnader i uppfattningar ur en enkät besvarad av hälften av det svenska Flygvapnets JAS39-piloter. Resultaten analyseras genom samma teoretiska perspektiv som används i diskursanalysen.  Resultatet av jämförelsen visar att det finns en statistisk säkerställd skillnad i uppfattning i 4 av 71 uppmätta kunskaper, erfarenheter och färdigheter. Diskursanalysen visar att erfarenheterna upplevs vara mycket betydelsefulla för byggandet av kunskap i det svenska Flygvapnet. Så betydelsefulla att medarbetare efter att ha deltagit i övningar och flugit ett fåtal flygpass tillåts utforma och påverka utbildningsanvisningar, stridstekniska ramverk och flygsystem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)