Säsongsproblematiken på svenska fjälldestinationer : Destinationernas arbete med att skapa en fungerande sommarsäsong
Sammanfattning: Sammanfattning Svenska fjälldestinationer är starkast kopplade till vinterturism med alpin utförsåkning som den vanligaste aktiviteten. Destinationerna har länge präglats av säsongsproblematiken och det har endast funnits ett produktutbud för att anläggningarna ska kunna ha öppet vintertid. Dock på senare tid har det märkts hur sårbar skidindustrins ekonomiska hållbarhet är för globala klimatförändringar eftersom allt mildare vintrar med låg nederbörd minskar direkt längden på vintersäsongen. Fjälldestinationer börjar nu inse att det finns en möjlighet att ha öppet även på sommaren och arbetar för att inte hindras av säsongsproblematiken. Hur arbetar de då med att övervinna säsongsproblematiken för att skapa en fungerande sommarturism? För att ta reda på hur svenska fjälldestinationer jobbar med utveckling av sommarturismen har tre studieområden tagits fram: Funäsfjällen, Idre Fjäll och Åre. En kvalitativ studie har genomförts med hjälp av semi-strukturerade intervjuer via telefon och epost med sju olika aktörer. I studien framkom det att alla destinationer arbetar med utveckling av sommarprodukten, även om det inte ger samma ekonomiska vinning som vinterprodukten. Sommarprodukten består till störst del av tre basprodukter – vandring, cykling (downhill och cross country) och fiske och det är det existerande produktutbudet som destinationerna arbetar med att utveckla. Det finns stor potential för att få fler turister att besöka destinationerna under sommartid men för att det ska ske är det nödvändigt att destinationerna arbetar tillsammans för att skapa ett allmänintresse för att spendera sommaren på fjället.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)