Miniräknaren, ett tveeggat svärd? : Användning av miniräknaren på yrkesgymnasium

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Estetisk-filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur elever på praktisk gymnasieskola använder miniräknaren och hur de ser på användandet. Studien går också ut på att undersöka hur elevernas lärare ser på användandet av miniräknaren och vilka attityder de har gentemot användningen av den. Det ingår också att se vilka skillnader som finns i attityden till miniräknare hos elever och lärare. En elevenkät och lärarintervjuer på två praktiska program ligger till grund för arbetet. Resultatet visar på en positiv attityd bland eleverna där många anser att miniräknaren inte har några nackdelar. Lärarna är mer återhållsamma och framför viss kritik mot miniräknaren. En åsikt som framfördes var att miniräknaren kan ses som ett tveeggat svärd. Miniräknaren gör i bästa fall att eleverna kommer längre i undervisningen men även att de i många fall blir beroende av miniräknaren. Att eleverna som en konsekvens också blir svaga i huvudräkning anses som ett problem av flera lärare. Ett annat problem som lyftes fram var att en del elever använde räknefunktion på mobiltelefonen istället för att använda miniräknaren. Lärarna verkar inte ha någon pedagogisk tanke bakom användandet av miniräknaren utan ser den som ett effektivt hjälpmedel att göra beräkningar med. Eleverna ser också miniräknaren som ett snabbt och effektivt sätt att göra beräkningar på. Ingen av lärarna tyckte att miniräknaren har några direkt pedagogiska fördelar. De menar dock att miniräknaren indirekt kan ha pedagogiska fördelar då eleverna hinner göra fler uppgifter och därmed får mer träning. Miniräknaren ses trots sina nackdelar som ett bra och är ett accepterat hjälpmedel för matematiska beräkningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)