Gymnasiet, den bästa tiden i livet! - Eller? Gymnasieflickors och gymnasielärares upplevelser av krav på unga flickor

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

Författare: Matilda Bernström; Christine Persson; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning I Sverige är den psykiska ohälsan bland unga flickor skrämmande hög, en av orsakerna är att höga och många krav ställs på flickor. Det finns en del studier som på olika sätt behandlar krav och unga flickor, men det saknas studier som inger en förståelse för kravens komplexa inverkan i sin helhet. Denna studie ämnar därmed att få en förståelse för gymnasieflickors och gymnasielärares upplevelser av krav på flickor i gymnasieåldern. För att kunna besvara syftet har semistrukturerade intervjuer genomförts, fyra med gymnasielärare och fyra med gymnasieflickor. En kvalitativ innehållsanalys har använts för att bearbeta empirin och komma fram till centrala teman. För att analysera resultatet har Bronfenbrenners ekologiska modell, det dramaturgiska perspektivet samt teorier om genus använts. Studien har kommit fram till flera viktiga slutsatser, dels att flickorna har många och höga krav riktade mot sig, inom områden som skola, media, beteende samt utseende, och dels att det är sammansättningen av flertalet krav som påverkar dem mest, i negativ riktning. En medvetenhet kring hur flickorna påverkas och vad det är som påverkar dem är nödvändig för det sociala arbetet. Inte förrän det finns en medvetenhet om det bakomliggande problemet kan en adekvat hjälp ges eller ett förebyggande arbete ske

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)