“Att vara närvarande när jag ska vara närvarande” : En kvalitativ studie om socialarbetares upplevelser och hantering av det emotionella mötet med klient.

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Socialt arbete

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att undersöka hur olika socialarbetare, verksamma inom det sociala arbetets fält, upplever sig påverkas emotionellt av och i sitt arbete med klient, till följd av mötet med klienten. Vidare hur de hanterar eventuell påverkan och upprätthåller en sund balans mellan arbete och privatliv utifrån krav, återhämtning, och professionalism. Vår metod är kvalitativ och nio socialarbetare har blivit intervjuade. De teorier som har använts för analys är copingteori, interaktionism, KASAM och begreppet stress. Studiens resultat har visat att i interaktionen med klient tenderar socialarbetare i större utsträckning bli negativt påverkade. Däremot finns också en tydlig positiv påverkan som härstammar ur klienters visade uppskattning och tacksamhet vid lyckat stöd. Den negativa påverkan kan visa sig genom olika stressymptom som leder till att informanter har svårt att släppa arbetet. Gällande hantering av mötet med klient har resultaten visat att erfarenheter av olika slag utgör en viktig faktor i hur socialarbetare hanterar mötet. Andra faktorer är socialt stöd från chef, kollegor och handledare, samt stöd i privatlivet. Meningsfull fritid har också varit en viktig faktor. Den kanske viktigaste faktorn som resultatet har visat på är vikten av en ständig självreflektion för att öka medvetenheten om egna behov, problem och förmågor. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)