Påkörningsskydd i bearbetningsfabriker : Utveckling av påkörningsskydd för industrifordon

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för ingenjörsvetenskap

Sammanfattning: I en stor del av arbetsolyckor som anmäls är en truck inblandad. För att undvika att fotgängare blir påkörda av industrifordon används ofta påkörningsskydd. På Volvo Group Truck Operations i Skövde används idag påkörningsskydd i fabrikerna för att avgränsa fotgängare från fordonstrafiken. Volvos påkörningsskydd är en helsvetsad stålkonstruktion som är fäst i betonggolvet med expanderbultar. Dessa påkörningsskydd är byggda efter platsen de monteras på och är därför svåra att återanvända och reparera. Volvo har efterfrågat en principkonstruktion av ett moduluppbyggt påkörningsskydd för att underlätta framförallt återanvändning av dem. Hållfasthetsberäkningar utförs för att säkerställa att kravspecifikationen uppfylls. För att kunna utföra arbetet görs en litteraturstudie där befintliga lösningar, infästningsmetoder i betong, beräkningsmetoder, säkerhetskrav och en produktutvecklingsmetod studeras. Observationer och intervjuer genomförs för att ta fram en kravspecifikation. Observationer visade att vid en kollision lossnar infästningen till golvet för att det befintliga påkörningsskyddet är för robust. Med kravspecifikationen som bas utförs konceptgenerering. De framtagna koncepten utvärderas och vidareutvecklas i flera omgångar parallellt med att kravspecifikationen förfinas. En moduluppbyggd principkonstruktion med två olika infästningsalternativ presenteras. Tanken med princip­konstruktionen är att det skall dimensioneras för att ge vika vid infästningens maxlast. Hållfasthetsberäkningar, som utförts på de mest kritiska komponenterna, visar att det är svårt att dimensionera påkörningsskyddet för att säkerställa att rätt del går sönder vid en påkörning. En Failure Mode and Effects Analysis utförs för att identifiera eventuella brister på principkonstruktionen och ta fram förslag på hur dessa kan åtgärdas. Principkonstruktionen uppfyller de delar av kravspecifikationen som går att kontrollera i nuläget. Dessa krav är att principkonstruktionen är moduluppbyggd, lätt att demontera, reparera och återanvända, lätt att förvara och att den uppfyller säkerhetskraven. Vidare arbete med hållfasthetsberäkningar på och dimensionering av principkonstruktionen rekommenderas. För att säkerställa att kravspecifikationen är uppfylld och att påkörningsskyddet beter sig som önskat vid en påkörning bör prototyper tillverkas. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)