Hur marknadsför sig fastighetsmäklarbranschen genom sociala medier idag och hur skulle detta kunna utvecklas?
Sammanfattning: Titel: Hur marknadsför sig fastighetsmäklarbranschen genom sociala medier idag och hur skulle detta kunna utvecklas? Nivå: B-uppsats Författare: Jeanette Malmström Handledare: Jonas Molin, Lecturer, Ph.D. candidate Examinator: Akmal Hyder, Professor Datum: 2011 augusti Syfte: Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur fastighetsmäklarbranschen kan utveckla sin marknadsföring och kundkommunikation via sociala medier för att nå befintliga och nya kunder. Metod: Information har hämtats genom webbsidor och böcker. Intervjuer har gjorts med fastighetsmäklare, potentiella köpare/säljare och med Hemnets controller. Resultat & slutsats: För att kommunicera med kunderna blir det mer och mer viktigt att veta vad kunderna vill ha, kunderna ställer högre krav på vilken information de vill ha och hur de vill ha informationen, för att få reda på vad kunderna vill ha är det bästa sättet att ta reda på detta genom relationsmarknadsföring. Vissa fastighetsförmedlingar har kommit längre än andra när det gäller att marknadsföra sig genom sociala medier men det har visat sig att det fortfarande finns mycket kvar att göra för många av dem. Förslag till fortsatt forskning: Att ta reda på hur andra företag, universitet och myndigheter som finns på toppen och botten när det gäller uppfattning om dess varumärke i sociala medier (enligt Tendens Special 2011), hur de arbetar och vad deras strategier är för sociala medier i dag och för framtiden. Uppsatsens bidrag: Uppsatsen beskriver sociala medier och hur fastighetsmäklarbranschen skulle kunna använda det i större utsträckning för att utvidga relationsmarknadsföringen mellan kund och mäklare. Nyckelord: Fastighetsmäklarbranschen, fastighetsmäklare, sociala medier
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)