"I slutändan så kommer sannolikhetsläran att jämna ut saker och ting." : En kvalitativ studie om kändisars framförande av native advertising i podcast

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Den här studien har studerat hur kändisar använder native advertising i podcast. Det gjordes genom att studera hur podcastprofilerna Alex Schulman och Sigge Eklund i sin podcast “Alex och Sigges podcast” framför sin reklam för nätkasinoföretaget Maria Casino. Vi ville skapa ny teoretisk kunskap kring området då native advertising är ett nytt fenomen, framför allt i podcast. På det teoretiska planet har vi använt oss av de teoretiska begreppen legitimering, kongruens och autenticitet. Som metod användes kvalitativ innehållsanalys. Vi såg att Schulman och Eklund legitimerar spel om pengar för sina lyssnare. Dessutom skapar de kongruens till Maria Casino och försöker verka autentiska kring spel om pengar. Vi diskuterar i slutet av uppsatsen vad för konsekvenser deras marknadsföring, i slutändan, kan få för lyssnarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)