Vad händer i den "fria leken" på förskolan? : En studie om barns positionering i interaktion med varandra

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

Sammanfattning: Syftet med studien är att synliggöra vilka tillvägagångssätt barnen använder sig av när de interagerar med varandra under den tid de själva styr över på förskolan. Utifrån våra tidigare erfarenheter har det väckts en nyfikenhet i vad som händer mellan barnen under tiden på förskolan då de har “fri lek”. Studien har undersökt hur barnen positionerar sig och bemöter varandra under den “fria leken”. Studien är kvalitativ och inspirerad av etnografin, med empiri insamlad genom observation som metod av förskolebarn. Analysmetoden för studien är tematisk analys. Studiens teoretiska utgångspunkt är inspirerad av poststrukturalismen, normkritiskt perspektiv och intersektionalitet. Resultatet har visat att förskollärarna inte finns direkt närvarande vid den “fria leken”. Samtidigt visar resultatet att normer kring kön och ålder då blir synliga hos och mellan barnen. En slutsats som kan dras är att det är viktigt som förskollärare att använda det normkritiska och intersektionella perspektivet för att reflektera över verksamheten. För att synliggöra normer i verksamheten behöver förskollärarna vara närvarande under barnens alla timmar på förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)