Utemiljön för naturvetenskapligt lärande : En studie om förskollärares syn på den fysiska miljön för naturvetenskapligt lärande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Författare: Frida Magnusson; [2016]

Nyckelord: Förskola; natur; läroplan; I-Ur-och-Skur-Förskola;

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers arbetssätt kring läroplanens mål om de naturvetenskapliga ämnena, och ifall arbetssättet går att relatera till pedagogernas syn på betydelsen av naturmiljö för barns naturvetenskapliga lärande. För att undersöka detta valde jag att använda intervju som metod. Jag valde att intervjua pedagoger i två I-Ur-och-Skur-förskolor och två kommunala förskolor som inte hade någon speciell inriktning. Resultatet av min studie visar att många av pedagogerna verkar ha en positiv bild av utemiljö och naturmiljö, och dess betydelse för barns lärande i förskolan. Alla pedagoger beskrev ett tematiskt arbetssätt med de naturvetenskapliga ämnena och att det är integrerat i verksamhetens dagliga arbete med barnen. Studien synliggör pedagogers uppfattningar om att barn behöver naturen och att det blir alltmer viktigt då samhället utvecklas mer och mer mot stillasittande aktiviteter inomhus.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)