Man måste ha den rätta knycken för att öka sin attraktionskraft : En kvalitativ studie om varumärkesutveckling för turistdestinationer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Titel: Man måste ha den rätta knycken för att öka sin attraktionskraft. Frågeställning: Hur bör turistdestinationer utveckla sitt starka varumärke för att öka destinationens attraktionskraft? Syfte: Vi ämnar i och med denna studie undersöka potentiella utvecklingsmöjligheter och tänkbara strategier som kan vara användbara för ALV och andra turistdestinationer med starka varumärken. Vi har för avsikt att utforska tillvägagångssätt för utveckling av turistdestinationer som kommer vara till praktisk nytta för dessa. Studien kommer vidare att granska hur en varumärkesutveckling bör utföras för att öka attraktionskraften till en turistdestination. Inom forskningsområdet ämnar vi med vår undersökning skapa ny teori som förbättrar och utökar den befintliga teori som finns idag. Metod: Vår studie har utförts med en induktiv ansats, men den har även haft deduktiva inslag. Undersökningen har haft en kvalitativ utgångspunkt. Datainsamlingen genomfördes via personliga intervjuer både med företag och kunder. Resultat: För att öka attraktionskraften till turistdestination bör marknadens behov klarläggas, co-branding bör utnyttjas samt att priset och produktens utförande bör noga tänkas över. Begränsningar: Undersökningen har genomförts med ett starkt varumärke i fokus därmed begränsas undersökningen till att inte uttala sig om svaga varumärkes förmåga att öka attraktionskraften. Teoretiskt och praktiskt bidrag: Det teoretiska bidraget består av att vi har kunnat utläsa att en reformering av Kushwaha och Agrawals (2015) marknadsmixmodell för tjänstevarumärken. Det praktiska bidraget består av rekommendationer till turistdestinationers utvecklingsprocess.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)