Vilka förändringar väntar statliga och privata företag i och med det nya lagkravet på hållbarhetsredovisning? -En multipel fallstudie av åtta företag inom energibranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien var att undersöka, beskriva och analysera hur hållbarhetsredovisningen ser ut i åtta energibolag i förhållande till det nya lagkravet samt vilka förändringar det nya lagkravet kommer att innebära för företagen och huruvida det kan skilja sig beroende på ägarstruktur och val av ramverk. Metod: I uppsatsen använde vi oss av en kvalitativ metod med kvantitativa inslag som bestod av en innehållsanalys samt tvärsnittsmetoden. För att enklare kunna utläsa ett mönster använde vi oss utav ett mätinstrument bestående av uppställda frågor som sedan kodades i Excel. Teoretisk referensram: Att hållbarhetsredovisa innebär att redovisa ekonomiska, sociala och miljömässiga aspekter av ett företags verksamhet. Statliga företag har hållbarhetsredovisat sedan 2007 medan privata bolag har redovisat på frivillig grund. Det nya lagkravet som innebär att större företag måste inkludera vissa parametrar i sin redovisning, tillämpas för första gången för räkenskapsår som inleds efter den 31 december 2016. Empiri och slutsats: Resultatet visade att hållbarhetsredovisningen hos företagen idag ej är fullständig om den jämförs med det nya lagkravet. Hållbarhetsredovisningen skiljer sig mellan statliga och privata företag, där statliga företag redovisade mer och därmed står inför färre förändringar. Det gick inte att se ett tydligt mönster kring vilket val av ramverk som bidrog till den mest redogörande hållbarhetsredovisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)