"De måste lära sig att passa tiden" : en essä om att förhålla sig till barn och föräldrar som kommer för sent

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lärarutbildningen

Sammanfattning: Min essä handlar om ett problem som jag ofta mött i mitt arbete på förskolan – hur man ska hantera barn och föräldrar som kommer sent. Det blir ofta ett dilemma när olika värden ställs mot varandra så som kollegornas olika synsätt på verksamheten och på lärande, individ och gruppens behov och strukturer och regler mot vad som är praktiskt i situationen. Jag inleder essän med två berättelser om situationer från mitt arbete i förskolan som illustrerar dilemmat. Dessa situationer tar jag sedan som utgångspunkt när jag reflekterar över dilemmat med hjälp av olika teorier. Syftet med denna essä är att belysa och undersöka ett problem som jag tror många förskollärare möter. Hur det hanteras får konsekvenser för att alla barn ska få möjlighet att få uppleva sin tid på förskolan som både lärorik och rolig, och för att de ska få den omsorg och bemötande som de förtjänar. I min essä har jag undersökt hur det är möjligt att som pedagog förstå och förhålla sig till den här typen av situationer. Jag har även reflekterat över mitt eget förhållningssätt i situationen, varför jag gör som jag gör och om vad som tyckts fungera respektive innebära problem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)