Extra anpassningar i matematik : En fallstudie i grundskolemiljö
Sammanfattning: I den här studien undersöks hur begreppet extra anpassningar tolkas och används i praktiken. Syftet med studien är att få en djupare inblick i vilket stöd elever i matematiksvårigheter möter i den dagliga matematikundervisningen. Undersökningen har genomförts som en fallstudie med ett kvalitativt angreppssätt vid en grundskola i norra Norrlands kustland. Vid analysen av resultatet har ramfaktorernas påverkan och betydelse för läroplanens arenor varit en teoretisk utgångspunkt, i syfte att få en djupare förståelse för hur implementeringen av arbetet med extra anpassningar har skett. Resultatet visar att begreppet extra anpassningar tolkas olika av olika aktörer, och att läraren har det övergripande ansvaret när det kommer till planering och genomförande av de anpassningar som sker. De extra anpassningar som genomförs och dokumenteras i studien består i huvudsak av individinriktade insatser.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)